Ağaçların genetiği değiştirilerek iklim değişikliği önlenebilir mi?

Kanada'da bilim insanları ormanlarda ağaçların genetiğini değiştirerek atmosferden karbon çekmede başarılı olunabileceğini ancak bu yöntemin bazı riskleri de beraberinde getirebileceğini tartışıyor.

20.12.2020
Yazı Boyutu:
İklim değişikliğiyle savaşmak için ağaçları kullanmak, daha fazla ağaç dikmenin fotosentezi artırdığı fikrine dayanıyor; bu, bitkilerin karbondioksiti solunabilir oksijene dönüştürdüğü mekanizma. Karbon, biyokütleye (yapraklar veya iğneler, gövdeler ve kökler) dönüştürülür veya toprakta depolanarak karbon yutakları adı verilen doğal karbon rezervlerine eklenir.

İklim çözümü olarak ağaçların vaadi

Ancak ağaçların aldığı karbon orada sonsuza kadar kalmaz. Solunum yoluyla veya orman yangınları ve böcek istilası gibi rahatsızlıklar ağaçların yandıklarında veya çürüdüklerinde dokularında depolanan karbonu serbest bırakmalarına neden olduğunda, onu solunum yoluyla atmosfere geri gönderebilirler.

Etkili karbon yutakları, sağlıklı ve dayanıklı ekosistemlere bağlıdır. Bu nedenle Séguin ve Giddings gibi bilim insanları bitkilerin zararlılara direnmek için genetik mühendisliği yapmanın yardımcı olabileceğini söylüyor.

Dünyanın önde gelen yayın kuruluşlarından CBS'in muhabiri Jade Prévost, ağaçların genetiğiyle oynanarak iklim değişikliğiyle mücadelede başarı sağlanabileceğini ancak böyle bir uygulamanın bazı riskleri de beraberinde getireceğini  belirledi.

Dünyanın önde gelen yayın kuruluşu CBS'in internet sitesinde yayınlanan araştırmada  bu konuda özetle şu ifadelere yer veriliyor:

Genetik Mühendisi Tannis Dakin, "Kanada ormanları, dünyadaki toplam orman alanının yaklaşık yüzde dokuzunu oluşturmaktadır. Genetik mühendisliği onları daha iyi karbon yutakları haline getirebilir" diyor.

Kanada Orman Servisi'nde orman genomiği alanında araştırma bilimcisi Armand Séguin, genetiği değiştirilmiş ilk ağacını - bir kavak - 20 yıldan daha uzun bir süre önce Quebec City'nin kuzeyindeki bir araştırma istasyonuna dikti. Birkaç yıl sonra, onları öldüren zararlılara karşı bağışıklık kazanması için tasarladığı yüzlerce ladin de buna katılacaktı.

"Bana göre, bu daha büyük ölçekte geliştirmeyi planladığımız bir şey değildi, ama bir konseptin kanıtıydı" dedi. "Bunun mümkün olduğunu kanıtladık."

Séguin, onları tek bir salgında on milyonlarca hektarlık ağaçtaki iğneleri çiğneyebilen bir haşere olan ladin tomurcuk kurdu için etkili bir şekilde bağışık hale getiren ladinlere bakteri DNA'sı yerleştirdi.

Genetik mühendisliği konusunda tartışmalar olsa da, bazı bilim insanları daha büyük, daha hızlı büyüyen, hastalığa direnen ve hatta karbonu yere düşen sabit beyaz bir toza, başka bir deyişle ağaçlara dönüştürebilen ağaçlar oluşturarak iklim değişikliğiyle mücadeleye yardımcı olabileceğini söylüyor.

Séguin, "Artık, kimyasalların kullanımını azaltmak ve karbon tutmayı iyileştirmek için organizmaları genetik olarak değiştirebileceğiniz çözümler var, yalnızca fotosentezi iyileştirerek değil, aynı zamanda bu bitkileri çevreye daha dayanıklı hale getirerek, iklim değişikliğeyle mücadelede başarılı olunabilir" diye konuştu.

Armand Séguin, genetik olarak iyileştirilecek ormanları güvence altına almak için uzun vadeli hedeflerin belirlenebileceğini söylüyor.

Kanada Biyoteknoloji Eylem Ağı koordinatörü Lucy Sharratt, genetik mühendisliği ile ilgili endişelerden bazıları arasında çevresel riskler, geniş güvenlik iddiaları ve halkın katılımının olmamasının bu çalışmalar önünde engel oluşturduğuna dikkat çekti.

Sharratt, "Hızlandırılmış büyüme oranlarına sahip ağaçlardan oluşan tarlalar, orman ekosistemlerini tehdit eden devasa, tehlikeli bir deney olacaktır" dedi.

Ancak iklim değişikliğinin acil sorunu, ağaçları ve ormanları atmosferdeki karbonu azaltmak için odak noktası haline getirdi.

Biyoteknoloji gibi inovasyon alanları için politika önerileri yapan ABD merkezli bir düşünce kuruluşu olan Bilgi Teknolojileri ve İnovasyon Vakfı Eylül ayında yayınlanan bir raporda , ağaçların karbon yutakları olarak genetik olarak güçlendirilmesinin iklim değişikliğini frenlemeye yardımcı olabileceğini söyledi.

Vakıfta genetikçi ve kıdemli bir kişi olan Val Giddings, "Ormanların daha iyi karbon yutakları haline getirilmesinin birçok farklı yolu var" dedi.

(Kaynak: Jade Prévost- CBC News)