ÇGD'den 2020 özgürlükler raporu: Olay TV'nin kapatılmasına kılıf bulmak acizlik

 

Çağdaş Gazeteciler Derneği (ÇGD)2020 yılı Aralık ayı medya raporunda, basın özgürlüğüne müdahale edildiğine yönelik değerlendirmeler yer aldı. Cavit Çağlar'ın Olay TV'yi kapatmasıyla ilgili olarak karanlıkta sıkılan kurşunun neyi hedeflediği ve kimin sıktığını gayet iyi bilmekteyiz" açıklamasını yaptı.

03.01.2021
Yazı Boyutu:  
Çağdaş Gazeteciler Derneği (ÇGD),'nin raporunda basına sansür, gazetecilerin işten çıkarılması, gazetecilere yönelik gözaltı ve tutuklamalar, basın emekçilerine yönelik tehdit ve şiddet, muhaliflere ve gazetecilere yönelik manipülasyonlara yer verildi. ÇGD Yönetim Kurulu, eski Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak'ın istifası ile ilgili haber yapılamamasını ve Olay TV'nin kapatılma sürecine yönelik, "Son 18 yılda yaşananlar sonucunda gazetecilik; halkın gerçekleri öğrenmesini engelleme amaçlı manipülasyon yapma, patronların çıkarlarını iktidarla uyumlama işi olmuştur. Son iki ayda basında yaşanan iki olay baskının düzeyini, hangi görüşte olunursa olunsun herkese net şekilde gösterdi" açıklamasını yaptı.

'BİZ BU OLAY'I BİLİYORUZ'

ÇGD, "Biz bu Olay'ı biliyoruz" diyerek, Olay TV'nin kapatılma sürecini şöyle değerlendirdi:

"Kanalın sahibi konumundaki Cavit Çağlar'ın da bir yandan tarafsız habercilik diğer yandan siyasi iktidara yönelik 'sıcak' mesajlarının ortaya çıkardığı tutarsızlıkların ardından Olay TV, 26 gün sonra kapandı. Olay TV'de yaşanan gelişmeler, siyasi iktidarlarla ilişkilerdeki mesafenin, tarafsız yayıncılık ve basın özgürlüğü için vazgeçilmez olduğunu bir kez daha gösterdi. Olay TV'deki meslektaşlarımız bu mesafeyi  doğru şekilde belirlerken, kanalın sahibi Cavit Çağlar'ın, her türlü etkiye açık bir mesafesizlikte olduğu görüldü. Kapatma kararına bir kılıf bulmaya çalışmak acizlikten başka bir şey olmayıp, bu kararın hangi nedenle hangi süreçte alındığını, karanlıkta sıkılan kurşunun neyi hedeflediği ve kimin sıktığını gayet iyi bilmekteyiz."

ERİŞİM ENGELLERİ, PARA CEZALARI, SANSÜR, TEHDİT...

ÇGD raporunda yer verilen basın özgürlüğüne karşı eylemlerden dikkat çekenler şöyle:

¦ Eski Bakan Albayrak'ın danışmanlarından Medet Nebi Yanık'ın sosyal medya üzerinden istifaya ilişkin yaptığı açıklamayı haberleştiren Cumhuriyet, OdaTV, Tele1, Yeniçağ'ın haberlerine erişim engeli getirildi.
¦ RTÜK, CHP Mersin Milletvekili Ali Mahir Başarır'ın 28 Kasım 2020'de katıldığı "Gerçek Fikri Ne" isimli programda Tank Palet Fabrikası'nın özelleştirilmesiyle ilgili "Devletin ordusu Katar'a satılmış" sözleri nedeniyle,  Habertürk kanalına 5 kez program durdurma ve en üst sınırdan idari para cezası verdi.
¦ Albayrak'ın bir dönem CEO'luğunu yaptığı Çalık Holding'e bağlı Çalık Gayrimenkul Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Taçyıldız'ın kendisi ve ailesi hakkındaki FETÖ evrakını, eski İstanbul Emniyet Müdürlüğü İstihbarat Şube Müdürü Özgür Taşdemir tarafından boğaz manzaralı köşk karşılığında temizlediğini içeren haberlere erişim engeli getirildi ve 80 haberin silinmesine karar verildi.
¦ BirGün gazetesinin, Adnan Menderes Üniversitesi Rektörü Osman Selçuk Aldemir'in tam altı farklı fakültede dekan vekili olduğunu aktaran "Süper güçlü rektörler" başlıklı haberi erişime engellendi.
¦ RTÜK, Cumhuriyet Gazetesi'ni "Sayıştay raporlarını kullanarak devlet kurumlarını yıpratmaya yönelik habercilik anlayışından vazgeçilmelidir" açıklamasıyla, Basın İlan Kurumu'na (BİK) şikayet etti.
¦ Batman Gercüş'te, aralarında polis, asker ve korucuların da olduğu çok sayıda erkeğin bir çocuğa cinsel istismarda bulunduğu iddialarını haberleştiren Jinnews, Duvar, BirGün, Evrensel ve Sol Haber sitelerindeki haberler silindi.
¦ Eski AKP Diyarbakır Milletvekili Mehmet İhsan Arslan'ın damadı Mevlüt Hilmi Çınar'ın FETÖ ile ilişkilerini anlatan haberler, erişime engellendi.
¦ İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun kararıyla AKP dönemindeki yolsuzluk ve usulsüzlükler için 23 isim hakkında suç duyuru yapıldı. Bu isimlerden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'nun talebiyle konu hakkındaki haberler erişime engellendi.
¦ PTT Genel Müdürlüğü'nün, AG Pırlanta Ticaret A.Ş. ile "özel ve gizli protokol" imzalayıp şirkete 2 milyon dolar aktardığıyla ilgili OdaTV, Yeniçağ, Milli Gazete, Sol Haber'de yer alan haberler, "kişilik hakları ihlali" gerekçesiyle erişime engellendi.
¦ Almanya'da yayımlanan Focus Dergisinin, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın servetiyle ilgili Türkçe yayınlanan haberleri, "kişilik hakları ihlali" gerekçesiyle erişime engellendi ve silindi.
¦ Trakya Üniversitesi Rektörü Erhan Tabakoğlu'nun Bulgaristan eski Bakanı Bozhidar Dimitrov'u makamında ağırlaması ve hediye vermesi ile ilgili OdaTV'de yer alan "15 Temmuz'a destek veren isim böyle ağırlandı" başlıklı haber erişime engellendi.
¦ Sağlık Bakanı Fahrettin Koca'nın 24 Aralık'taki Bilim Kurulu toplantısının ardından yaptığı basın toplantısında, Yol TV muhabiri Özge Uyanık'ın bakana soru sormasına izin verilmedi. Bunun üzerine sorusunu sosyal medya üzerinden yönelten Uyanık, "Cumhurbaşkanlığı'nda Irak Başbakanı için canlı müzikli ziyafet verildi. Bu tabloyla ilgili yorumunuz ne" diye sorduktan sonra açıklama yapılmadan bakanlığın basın WhatsApp grubundan çıkarıldı.
¦ Hamza Yerlikaya'nın lise diplomasının sahte olduğunu ilişkin haberlere, "kişilik hakları ihlali" gerekçesiyle erişim engeli kararı verildi.
¦ Uluslararası Basın Enstitüsü (IPI) medya çalışanları, sivil toplum örgütleri, Adalet Bakanlığı ve denetleyici kurumların temsilcileri, milletvekilleri ile görüşülerek bir rapor hazırlandı. Cezaevlerinde 77 gazetecinin bulunduğuna yer verilen raporda, "Türkiye, dünyanın en büyük gazeteci hapishanelerinden biri olmaya devam ediyor" denildi.
¦ Evrensel gazetesi yazarı Ender İmrek hakkında Emine Erdoğan'ın Hermes marka çantası ile ilgili kaleme aldığı bir köşe yazısında "cumhurbaşkanına hakaret" iddiasıyla açılan davadan beraat etti.
¦ Yargı muhabiri Alican Uludağ, Ankara Cumhuriyet Başsavcısı Yüksel Kocaman'ın düğününden sonra Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın yanına gitmesine ilişkin sosyal medya paylaşımı nedeniyle hakkında açılan davada hakim karşısına çıktı. Savcı, "Terörle mücadelede görev almış kişileri hedef göstermek" suçu uyarınca ceza istedi. Uludağ, "Savcı, cebinden çıkardığı flashdiski katibe vererek önceden hazırladığı mütalaayla sanıkların savunmalarının dikkate alınmadığını bir kez daha göstermiş oldu. Biz o zaman burada boşuna konuşuyoruz" dedi. 
¦ Cumhuriyet gazetesi eski Genel Yayın Yönetmeni Can Dündar'ın yeniden yargılandığı MİT tırları davasında Dündar'ın avukatlarının reddi hâkim talebi reddedildi. Dündar'a toplamda 27 yıl 6 ay hapis cezası verildi.

Üye Ol



Üye Girişi