Mor Çatı: Alo 183 İstanbul Sözleşmesi’ne Uygun Değil

 

Mor Çatı Kadın Vakfı, Aile, kadın, çocuk, engelli, yaşlı, şehit yakınları ve gazilere yönelik hizmetler hakkında bilgilendirme ve yönlendirme sağlayan Alo 183 Çağrı Merkezi'nin, Avrupa Konseyi'nin Kadına yönelik ev içi şiddetle ilgili yaptırım gücü olan 80 maddelik İstanbul Sözleşmesi'ne uygun olmadığını açıkladı.

07.02.2018
Yazı Boyutu:  
Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı, Kadınlara karşı şiddetin önlenmesi ve şiddete maruz kalan kadınlara ihtiyaç duyduğu desteklerin sunulmasında en önemli araçlardan birinin kadınlara ve beraberindeki çocuklara 7/24 destek hizmetleri sunan merkezlerin olmasının önemine dikkati çekerek, "Kadın ve çocuklar sadece kamu kurumlarının mesaide olduğu saatlerde şiddete maruz kalmıyor. Kadınlar şiddete maruz kaldıklarında neler yapabileceği, hangi kişi ve kurumlara ulaşabileceği, sığınaklar, yasal mekanizmalar gibi birçok konuda her an destek hizmetlerine erişebilmek istiyor. Bu ihtiyaçlar çoğu zaman kadınlar için aciliyet içeriyor." dedi.

"KADINLARIN ALO 183'E BAŞVURU HAKKI FİİLEN KISITLANIYOR"

Bu nedenle gerek 6284 Sayılı Yasa'nın gerekse de Türkiye’nin taraf olduğu İstanbul Sözleşmesi'nin kadına yönelik şiddetle mücadelede devletin 7/24 esasına göre çalışan erişilebilir ve ücretsiz merkezler açmasını bir yükümlülük olarak belirlediğini ifade eden Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı Yönetim Kurulu'nun açıklamasında, şu görüşlere yer verildi:

 İstanbul Sözleşmesi’nin 24. Maddesi uyarınca: “Taraflar bu Sözleşme kapsamındaki her türlü şiddet hakkında arayanlara tavsiyelerde bulunmak üzere, gizliliğe veya kimlik bilgilerinin açıklanmamasına özen gösterilerek, ülke çapında 24 saat (7/24) hizmet verecek ücretsiz telefon yardım hattı kurmak için gerekli hukuki ve diğer tedbirleri alır.” Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı, bu kapsamda, 19.12.2017 tarihinde Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na bilgi edinme başvurusunda bulunarak, Alo 183’ün çalışma biçimi, hatta yapılan başvuru ve ihbarların nitelik ve niceliksel dökümleri ile ilgili sorular sormuştur. Yapılan bilgi edinme başvurusuna yanıt 02.02.2017 tarihinde gelmiştir. Bakanlık tarafından, “2016 yılında hatta gelen 241 bin 027 çağrı olduğu bu çağrıların 40 bin 830’unun kadın hizmetleri hakkında olduğu” cevabı verilmiştir. Verilen bilgilerden “kadın hizmetleri” denilen bu destek hakkında bilgi verilmemekle birlikte, kaç kadının şiddete maruz kaldığı için başvurduğu bilgisi de paylaşılmamaktadır. Kadınların ALO 183’e Başvuru Hakkı Fiilen Kısıtlanıyor Bu cevaptan görülüyor ki, İstanbul Sözleşmesi uyarınca, 7/24 sadece kadına yönelik şiddet ve ayrımcılık konularında destek ve yönlendirme hizmeti sağlaması gereken telefon hattı yok ve ALO 183 kadına yönelik şiddet ve ayrımcılık dışında başka birçok alanda hizmet sağlamaktadır"

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı'nın web sitesinde yer alan bilgiye göre ALO 183 Acil Destek Hattı'nın,  aile, kadın, çocuk, engelli, yaşlı, şehit yakınları ve gazilere yönelik hizmetleri içerdiği kaydedilen Mor Çatı'nın açıklamasında, şöyle denildi:

"Telefon hattının, tüm sosyal destekler için bilgilendirme ve yönlendirme yapıyor olması şiddete maruz kalan kadın ve çocuklarla şiddet sebebiyle ortaya çıkan ihtiyaç ve taleplerle ilgili nitelikli ve özgün bir çalışma yapılmasını zorlaştırmaktadır. Detaylı sorularımız yanıtsız kaldı.  Bakanlığa yapmış olduğumuz başvuruda, telefon hattının bütçesi, çalışan personel sayısı, kadınların bir kez destek aldıktan sonra hattı yeniden arama sayıları, hangi birimlere yönlendirme yapıldığı, hangi destekler sağlandığı, kadına yönelik şiddet vakalarında kimlerin hattı aradığı, gelen aramaların farklı şiddet biçimlerine (ekonomik, psikolojik, fiziksel, cinsel, dijital, ısrarlı takip) dağılımı gibi somut sorularımız yanıtsız kaldı. Bakanlık cevap yazısında detay vermeden tüm personelin kadına yönelik şiddet konusunda eğitimler aldığını ifade etti. Oysa sorduğumuz soruların yanıtlanması, kamu otoritelerinin mevcut telefon hattının çalışmalarını somut veriler temelinde değerlendirmesine zemin oluşturabilirdi. Yapılan bilgi edinme başvurularının yanıtsız kalması mevcut mücadele mekanizmalarına ilişkin etki değerlendirmelerinin yapılmadığı ve politikaların somut veriler ışığında geliştirilmediği şüphesini doğuruyor. Ayrıca bu bilgilerin paylaşılmaması devletin kadına yönelik şiddete ilişkin verileri kamu ile paylaşma yükümlülüğünü yerine getirmemesi anlamına geliyor."

MOR ÇATI'NIN ÖNERİLERİNİ

Mor Çatı, bu  bağlamda yapılması gerekenleri ise şöyle özetledi:

"Kadınlar için 7/24 Destek Hattı Yapılandırılmalı. Bütün sosyal grupların bilgi alabileceği ve yönlendirme ihtiyacı olduğu telefon hatlarının hayata geçirilmesi önemli. Ancak kadına yönelik şiddet verileri, şiddetin sıklığı ve şiddet gören kadınların ihtiyaçlarının yaşamsal, acil ve özellikli olması nedeni ile uluslararası hukuk, sadece kadınlara destek verecek 7/24 telefon hattının varlığını zorunlu tutmuştur. Bakanlık cevabından da anlaşılacağı üzere, mevcut hali ile ALO 183 kadınların şiddete karşı7/24 telefon hattı ihtiyacını karşılamıyor. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’ndan kadına yönelik şiddet ve ayrımcılık konularına özgülenmiş, 7/24 esasına göre çalışan ayrı bir hattın İstanbul Sözleşmesi’ne uygun olarak yapılandırılmasını talep ediyoruz." 

Üye Ol



Üye Girişi