Tutunamayan yoksullar yüzde 18.5

 

İpsos sosyal araştırma enstitüsü toplumun 5 ana kümesini inceledi

27.06.2014
Yazı Boyutu:  

 

İpsos sosyal araştırma enstitüsü toplumun 5 ana kümesini inceledi

 

Yeni muhafazakârlar, geleneksel orta sınıf, geleneksel Milliyetçiler, tepkili modernler ve tutunamayan yoksullar... Geniş bir değişken yelpazesi ile incelenen toplum beş ana kümede toplanıyor

Her iki yılda geniş kapsamlı bir araştırma ile toplumsal trendleri inceleyen Ipsos Sosyal Araştırmalar Enstitüsü , yaklaşık 15 bin gözleme dayanarak gerçekleştirdiği ve sonuçları Mart ayında yayınladığı araştırmasında Türkiye’de toplumun yüzde 35.2’sini muhafazakarlar oluşturduğuna dikkati çekti.

TOPLUMUN YÜZDE 35.2’SUİ MUHAFAZAKAR

Bu kesimin Ekonomik ve siyasi gelişmelerden yüksek düzeyde memnun oldukları ifade edilen araştırma sonucuna göre, bu kesim Devlete ve yönetimine güveniyorlar. Dini duyarlılıkları ortalamanın üstünde. Nükleer santral, HES gibi girişimlerden yanalar. Açılımı, çözüm sürecini, Kürtçe eğitimi destekliyorlar; eski zaman muhafazakârlarından farklı olarak daha az milliyetçiler. Kadının işgücüne katılımından yanalar ama bunun koca onayı ile olmasını önemsiyorlar.

Tüketim iştahları yüksek. Rasyonel alışverişe ve markalı tüketime daha yatkınlar. Reklamlara duyarlılılar.

GELENEKSEL ORTA SINIF KADINLARIN ÇALIŞMASINA KARŞI

Geleneksel orta sınıf diye isimlendirilen ikinci büyük küme toplumun yüzde 20.4’ü. Anadolu’nun görenekleri içinde oluşan geleneksel değerleri taşıyorlar. Din eğitimini destekliyorlar. Kadınların çalışmasına karşılar. Ekonomik ve siyasi ortamdan genel olarak memnunlar ama yeni muhafazakârlar kadar güçlü bir memnuniyet değil bu. Internetin gerektiğinde yasaklanabileceği kanısındalar.

Reklamlara mesafeliler, marka seçimine yardımcı olduğunu düşünmüyorlar.

Siyasi tercihleri AKP ağırlıklı olmak üzere çeşitli partilere dağılıyor. Konjonktürden etkileniyorlar.

GELENEKSEL MİLLİYETÇİLER

Geleneksel Milliyetçiler’in büyüklüğü yüzde 13.5. Ekonomik ve sosyal gelişmelerden rahatsızlar.Dini duyarlılıkları yüksek ve modernler. HES, nükleer santral gibi konularda özel bir tutum almıyorlar. Kürtçe eğitim, demokratik açılım,çözüm süreci gibi gelişmelerin karşısındalar. Kadının çalışmasından yanalar ve başörtüsü gibi konuların kamuda da sorun olmamasından yanalar. Tüketme davranışları ortalamayı yansıtıyor. MHP’ye daha yakınlar ama homojen de sayılmazlar.

TEPKİLİ MODERNLER

Tepkili modernler yüzde 12.2’yi oluşturuyorlar. Dinamikler. En eğitimli kesimi oluşturuyorlar. Kadınlarda ve 35 yaş üstünde daha etkilliler.Gündemde yer alan konuların çoğunda duruşları net. Çevreciler; HES ‘lere ve nükleer santrallara karşılar.Siyasi gelişmelerle ilgili olarak, eskiden endişeliler diyebilirdik,şimdi tepkililer. Kürt meselesinde bir tarafta yer alır gibi gözükmüyorlar ama kürtçe eğitime de karşılar.Kadın erkek eşitliğine inanıyorlar.  Markalı tüketime ve süpermarket alışverişine eğilimliler. Reklam etkisine açıklar. Belirgin şekilde CHP’ye yakınlar.

Tutunamayan yoksullar da büyük bir grup; yüzde 18.7. Dışarıdakiler de deseniz olur. Siyasi ve ekonomik gündemin de, terminolojisinin de dışındalar. Fikirleri yok. Sadece günlük hayatlarını sürdürebilmenin pratik kavgası içindeler. Çoğunlukla Doğu Güneydoğu Anadolu ve Ege kırsalındalar. Devlete,siyasete ,orduya güvenleri ortalamanın çok altında.Gerekirse kadına tokat atılabileceğini düşünüyorlar.

Marka tüketimi etrafında oluşan dünyanın muhatabı değiller.

Daha çok muhalefet partilerine yöneliyorlar.

Bilererek sona bıraktım bu kesimi. Bence analizin en önemli yanıdır. Neredeyse her beş kişiden birisinin “dışarıda” olduğu, tutunamadığı bir ülke ne yapsa mutlu bir ülke olamaz. Analizler şunlar, bunlar, büyük siyaset bir yana, bir ülkede bu büyüklükte bir yoksunluk olması vicdanımızda bir sızı olarak canlı kalmalı diye. Hiç değilse. 

 

 

 

 

 

 


Üye Ol



Üye Girişi